Dworak Biuro Nieruchomości Bielsko-Biała, Czechowice-Dziedzice - Jak kupić Mieszkanie? Od chwili, gdy budzimy się rano, mamy do czynienia z niekończącymi się momentami podejmowania decyzji, od najbardziej trywialnych - drzemki lub wyłączenia alarmu w telefonie do tych zmieniających życie.

Choć lubimy myśleć, że większość naszych decyzji opiera się na rozsądku mamy niezliczone uprzedzenia poznawcze, które mogą wpływać na nasze zachowanie uniemożliwiając nam działanie w naszym najlepszym interesie.

Zwracamy mniejszą uwagę na istotne informacje i przywiązujemy nadmierną wagę do mniej ważnych aspektów.

Jak więc te uprzedzenia wpływają na decyzje o wynajmie mieszkania? To ważne i wtedy gdy jesteś inwestorem-wynajmującym i szukasz mieszkania pod inwestycję i wtedy gdy jesteś najemcą zaspakajającym swoje własne potrzeby mieszkaniowe.

Wykorzystajmy psychologię wynajmu mieszkań i przejdźmy do 7 najczęstszych uprzedzeń.


1. Efekt kadrowania

Co to jest? : Wyciąganie różnych wniosków z tych samych informacji, w zależności od tego, jak te informacje są prezentowane.

Jakie to ma zastosowanie? : Efekt kadrowania praktycznie ożywia wszystkie słowa „mocy” nieruchomości: przytulny(małe i ciasne), unikalny (trudny do sprzedania), duży potencjał (wymaga ulepszeń). Nie ma czegoś takiego jak kuchnia szefa kuchni w mieszkaniu…choć brzmi pięknie. Kuchnia jest wówczas tylko punktem najistotniejszym domu.

Jak to ominąć? : Nie pozwól, aby dobry marketing i efekciarskie teksty podejmowały za Ciebie decyzje.


2. Niechęć do straty

Co to jest? : Tendencja do silnego preferowania unikania strat i zdobywania zysków.

Jakie to ma zastosowanie? : Czy mieszkanie będzie współpracowało z potrzebami najmującego? Nie planowałeś konkretnego miejsca zakupu/najmu, ale jesteś psychologicznie związany z tym miastem, dzielnicą, ulicą.

Jak to ominąć? : Skoncentruj się na tym, co uzyskasz z danego miejsca… czy na pewno to czego Ty-inwestor pragnąłbyś jako najmujący jest na topie? Ty jesteś osobą ustabilizowaną – myślisz jak właściciel a nie jak najemca, który nic nie traci kiedy się wyprowadzi i zamieszka bliżej centrum, bliżej pracy… Cele najmu są inne niż cele zakupu – jeśli nie chcesz wynajmować rodzinom z dziećmi to mieszkanie blisko miejsc rozrywki dla dzieci jest złą inwestycją, a jeśli nie chcesz wynajmować studentom inwestowanie w mieszkanie niedaleko uczelni lub akademików jest bezsensowne


3. Zakłócenie kotwiczenia

Co to jest? : Zbyt duże poleganie na pierwszej widocznej informacji.

Jakie to ma zastosowanie? : Np. Najmujący przeprowadza się do nowego miasta i zwraca się do pośrednika, aby znaleźć miejsce dla siebie. Pośrednik najpierw pokazuje mieszkanie, które kotwiczy – dzielnicą, ceną etc. Choć najmujący będzie widział lepsze dla niego nieruchomości to pierwsze miejsce pozostanie w jego głowie tym co go w nim zatrzymało na plus, a każde inne mieszkanie, które rozważa później będzie w gorszej pozycji ,ponieważ jest „zakotwiczony” w pierwszym wrażeniu. Podobnie rzecz się ma przy zakupie pod inwestycję.

Jak to ominąć? : Nie pozwól, aby początkowa informacja stała się punktem odniesienia. Zawsze podejmuj decyzje na podstawie szerokiej gamy dostępnych danych.


4. Efekt ogniskowania

Co to jest? : Tendencja do nierównego ważenia priorytetów i czynników zastanych w nieruchomości.

Jakie to ma zastosowanie? : Zawęziłeś poszukiwania do dwóch mieszkań; lubisz je oba, ale jedno z nich ma ten „wspaniały bar”. Więc teraz Cię ciągnie tam, chociaż bar nie był na twojej liście obowiązkowej (i nie potrzebujesz go) mimo, że drugie miejsce jest bardziej przestronne i pasujące do Ciebie jako całość.

Jak to ominąć? : Podejmując decyzję, zatrzymaj się, aby najpierw zidentyfikować wszystkie czynniki i nadać im racjonalną wagę. Chociaż rzadko podejmujemy decyzję (lub kupujemy) w oparciu o same potrzeby, nie pozwólmy, aby „lśniące obiekty” ograniczały obiektywność.


5. Efekt Von Restorff

Jakie to ma zastosowanie? : Co pozostanie w Tobie po wizycie w mieszkaniu z zaniedbaną łazienką? Tak, zobaczysz tylko brzydką łazienkę, mimo że właściciel już zobowiązał się do jej remontu

Jak to ominąć? : nie pozwól, aby „bolący kciuk” przesunął punkt ciężkości z ważniejszych aspektów. Skoncentruj się na szerszym obrazie i nie pozwól, aby jeden element zniszczył mieszkanie dla Ciebie - zwłaszcza jeśli istnieje sposób, aby ten „ból kciuka” wyróżniał się mniej.


6. Stereotypowanie

Co to jest? : Uprzedzenia w osądzie, stereotypy wyznaczające oczekiwania lub wyciągające wnioski na temat jednostki w oparciu o grupę, z którą są związani.

Jakie to ma zastosowanie? : Mieszkałeś obok studentów- było głośno i czasami sprośnie. Szukając nowego mieszkania, jeśli chcesz wybrać między jednym, które sąsiaduje ze studentem, a tym, który go nie ma za sąsiada, instynktownie wybierzesz to bez studenta.

Jak to ominąć? : stereotypowanie często dzieje się nie tyle z powodu agresywnych lub nieuprzejmych myśli, co raczej jest uproszczeniem - rodzajem dodatkowego punktu danych, który pomaga podjąć decyzję. Uważaj na własne stereotypy i staraj się nie pozwalać im być czynnikiem w procesie podejmowania decyzji.


7. Iluzoryczna korelacja

Co to jest? : Niedokładne postrzeganie relacji między dwiema zmiennymi (tj. zachowaniem, zdarzeniami, przedmiotami lub ludźmi), gdy nie ma silnego związku między nimi.

Jakie to ma zastosowanie? : Kiedy byłeś młodszy, silny chłopak, mieszkający trzy przecznice od mieszkania, które teraz oglądasz często się z tobą bił. Naturalnie, utożsamiasz to miejsce z czymś nieprzyjemnym, więc nawet jeśli ono pasuje teraz do Ciebie, nawet nie zastanawiasz się nad tym, szukasz nowego mieszkania.

Jak to ominąć? : Pamiętaj, jak mówiliśmy, że uprzedzenia poznawcze zmuszają nas do zwrócenia mniejszej uwagi na istotne informacje i nadania nadmiernej wagi mniej ważnym aspektom. Konieczność znalezienia nowego miejsca do życia jest wystarczająco trudna, nie utrudniaj tego, biorąc pod uwagę nieistotne kryteria.

Reasumując – w Dworak Nieruchomości odkrywane są karty. Coś co mogłoby być wykorzystać przeciw Tobie jest obnażane. Uczciwość wobec klienta najmującego i wynajmującego mieszkanie, kupującego i sprzedającego nieruchomość jest priorytetem.

Dlaczego? Tutaj wszyscy zdają sobie sprawę, że przyjemność zakupu i /lub zamieszkania w nowym miejscu czy wynajmowanie nieruchomości bez kłopotów, sprawna uczciwa sprzedaż domu, otwierająca inne możliwości w życiu będzie z uśmiechem kojarzona z Biurem Dworak Nieruchomości.

A to najlepsza wizytówka i reklama.

Źródło: rentcafe.com

Autor
Ewa Grochulska - psycholog, trener - wspierająca Zespół Dworak Nieruchomości oraz naszych Klientów.